امروزه رسانه و ارتباطات نقشی مهم و حیاتی در زندگی ما ایفا می کند. همه ما هر روزه به واسطه رسانه های متعدد و مختلف در برابر هزاران پیام قرار می گیریم. رشته دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات به دنبال تعلیم و تربیت دانشجویانی است که دیدی عمیق نسبت به مفاهیم و تئوری های رسانه داشته باشند و بتوانند با تسلط بر مفاهیم آن در بهبود نقش و کارکرد رسانه های مختلف تحول ایجاد کنند. دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات یک دوره تحصیلی است که در زمینه مدیریت و سازماندهی منابع اطلاعاتی و رسانهها می باشد. این رشته تحصیلی برای افرادی که علاقهمند به مطالعه و پژوهش در حوزه رسانهها، فناوری اطلاعات و مدیریت دانش هستند، مناسب است. در این مقاله، به بررسی جزئیات و اطلاعات مربوط به دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات خواهیم پرداخت.
آنچه در این مقاله می خوانید
تعریف مدیریت رسانه و اطلاعات
دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات به مجموعه ای از فعالیت ها اطلاق می شود که شامل برنامه ریزی، سازمان دهی، کنترل و هدایت، گزارش گیری، تامین منابع انسانی، بودجه بندی و … در یک سازمان رسانه ای است. در مدیریت رسانه با اصول و مفاهیمی مانند مدل کسب و کار، استراتژی های رقابتی، مدیریت نیروهای خلاق، مدیریت تبلیغات، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید، توزیع و عرضه، مدیریت منابع و زنجیره ارزش، مدیریت مخاطب و .. مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
هدف دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات
هدف اصلی دوره دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات آموزش و تربیت محققان، اساتید و مشاوران حوزه رسانه است. افرادی که در این دوره تحصیل میکنند، باید دانش و فهم به روزی از سازمانهای رسانهای داشته باشند و بتوانند مهارتهای پژوهشی خود را به منظور بهبود عملکرد سازمانهای رسانهای به کار بگیرند.
دروس و ضرایب آزمون مقطع دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات
عنوان درس | ضریب | ||
دروس تخصصی | در سطح کارشناسی | آمارو کاربرد آن در مدیریت | 4 |
مبانی سازمان و مدیریت | |||
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام | |||
در سطح کارشناسی ارشد | مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی | ||
مدیریت استراتژیک | |||
زبان انگلیسی | 1 | ||
استعداد تحصیلی | 1 |
تعداد واحدهای مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی میباشد. دانشگاههای مختلف بسته به سیاست مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت رسانه و اطلاعات برخی دروس به عنوان پیشنیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده می شود.
دروس دکتری مدیریت رسانه ای
تعداد واحد |
نام درس |
6 |
دروس جبرانی |
10 |
دروس تخصصی |
8 |
دروس اختیاری |
18 |
رساله |
36 |
جمع کل واحد های درسی |
چارت درسی دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات
دروس ترم اول
تعداد واحد |
نام درس |
2 |
زبان تخصصی پیشرفته |
2 |
(روش تحقیق، رساله و مقاله نویسی پیشرفته (پیش نیاز |
2 |
(نظریه ها و مفاهیم ارتباطات (پیش نیاز |
2 |
(تحلیل آماری (پیش نیاز |
2 |
(مدیریت و رفتار سازمانی (پیش نیاز |
دروس ترم دوم
تعداد واحد |
نام درس |
3 |
(نقد و بررسی نظریه های سازمان و مدیریت (اصلی و مشترک |
3 |
(تجزیه و تحلیل مدل های کمی و تصمیم گیری های مدیریت (اصلی و مشترک |
2 |
(مسائل مدیریت سازمان های ارتباطی (سمینار) (اصلی و مشترک |
2 |
(مدیریت تحول و توسعه در سازمان های رسانه ای (اصلی و مشترک |
دروس ترم سوم
تعداد واحد |
نام درس |
2 | (نظریه های ارتباطات و اقناع (تخصصی |
2 | (شیوه های جدید تحلیل محتوای پیام های ارتباطی (تخصصی |
2 | (نظریه های ارتباطات و توسعه ملی (تخصصی |
2 | (تکنولوژی نوین ارتباطات (تخصصی |
آینده شغلی و بازار کار دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات
بازار کار رشته دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات بستگی به توانمندی افراد و همچنین محیط های شغلی که انتخاب می کنند، دارد. با توجه به تعداد اندک دانشگاه هایی که در این مقطع اقدام به جذب و پذیرش دانشجو می کنند، تقاضا برای دانشجویان متخصص میتواند بالا باشد.
نکته دیگر و بسیار مهم در زمینه بازار کار دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات که افراد بایستی به آن توجه کنند، این است که علاوه بر دانش تخصصی، صلاحیت و اهلیت فرد نیز در زمان ورود به بازار کار، به خصوص در رابطه با محیط های رسمی و دولتی همچون صدا و سیما و روزنامه های رسمی کشورو … بسیار مهم و تأثیرگذار است. گاهی مشاهده شده که افراد با دانش تخصصی به دلیل رد شدن در مصاحبه عمومی، امکان کار در فضاهای دولتی را از دست داده اند. البته افراد متخصص در محیط های غیردولتی نیز میتوانند آینده روشنی داشته باشند.
چه دانشگاه هایی این رشته رو دارن؟
لطفا لیست دانشگاه ها رم بزارید