در این مقاله رشته دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی را بررسی می کنیم و لیست دروس امتحانی دکترای بازاریابی را برای آزمون دکتری ۱۴۰۲ معرفی خواهیم کرد. در ادامه نیز قرار است این رشته را در دانشگاه بررسی نموده و چارت دانشگاهی این رشته را بررسی کنیم.
آنچه در این مقاله می خوانید
معرفی دکتری بازاریابی
دوره دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای درجه دکتری می انجامد و هدف آن تربیت و تفهیم نیروی انسانی متخصص در جهت ارتقای سطح اقتصادی و بازرگانی است. دکتری بازاریابی یکی از گرایشهای دکتری مدیریت بازرگانی است. این گرایش پرطرفدارترین گرایش رشته بازرگانی است و هر ساله متقاصیان زیادی در کنکور دارد. رشته دکتری بازاریابی یک رشته تحصیلی پیشرفته در حوزه مدیریت و بازاریابی است. در این رشته، دانشجویان به صورت عمیق و تخصصی با مفاهیم، تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی آشنا میشوند و تواناییهای تحقیقاتی و تجزیه و تحلیلی خود را در این زمینه تقویت میکنند. دوره دکتری مدیریت بازاریابی به دانشجویان فرصتی میدهد تا به عنوان محققان و متخصصان توانمند در حوزه بازاریابی فعالیت کنند و نظریات، تکنیکها و روشهای جدید را در عمل به کار ببندند.
هدف دکتری بازاریابی
دوره دکتری مدیریت بازاریابی شامل مجموعه ای از فعالیتهای آموزشی، علمی و تحقیقاتی است که اهداف زیر را دنبال می کند: • احاطه به جدیدترین آثار علمی متداول و جدید در زمینه مدیریت بازرگانی؛ • تهیه متون تحقیقاتی جهت کمک به پیشرفت و گسترش علم مدیریت بازرگانی؛ • ایجاد قدرت نقد و بررسی نظریه ها و تئوری های مدیریت بازرگانی؛ • تهیه و تدوین نظریه های جدید متناسب با حال و هوای فرهنگی و شرایط خاص کشور؛ • تربیت افراد متخصص و متعهد برای انجام وظیفه در نظام آموزش عالی کشور؛ • پرورش افراد متخصص و متعهد به مکتب والای اسلامی برای انجام وظایف مدیریتی سازمان ها.چارت درسی دکتری بازاریابی
چارت درسی مقطع دکتری رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی شامل ۳۶ واحد (به غیرازدروس جبرانی و آزمون جامع) می باشد که متشکل از ۱۸ واحد دروس پایه و تخصصی و ۱۸ واحد رساله و پایان نامه است.
عناوین و وضعیت دروس مقطع دکتری مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی
عنوان درس | تعداد واحد | نوع درس |
فلسفه علم و روش شناسی پژوهش | 2 | اصلی |
تحلیل نظریه های اقتصادی | 2 | اصلی |
تجزیه و تحلیل الگوهای کمی در تصمیم گیری | 2 | اصلی |
فلسفه مدیریت از دیدگاه اسلام | 2 | اصلی |
مبانی فلسفی نظریه های مدیریت و سازمان | 2 | اصلی |
بازاریابی ورفتار مصرف کننده | 2 | تخصصی |
استراتژی های مدیریت فروش | 2 | تخصصی |
بازاریابی بین المللی پیشرفته | 2 | تخصصی |
مبانی فلسفی تئوری های رفتار، توسعه و تحول سازمانی | 2 | تخصصی |
مزایای دکتری مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی
در این بخش، به بررسی چند مزیت کلیدی دوره دکتری بازاریابی میپردازیم. در ادامه توضیحاتی درباره هر یک از این مزایا برای شما عزیزان آورده شده است:
- عمق و تخصص در حوزه بازاریابی: تحصیل در دکتری مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی، به شما امکان میدهد تا به طور عمیق و جامع به مفاهیم و تکنیکهای بازاریابی بپردازید. شما میتوانید تخصص خود را در زمینه تحلیل بازار، استراتژی بازاریابی، تحقیقات بازاریابی و مدیریت برند تقویت کنید. این عمق در دانش بازاریابی، به شما امکان میدهد تا به طور موثرتری در تصمیمگیریهای استراتژیک و مدیریتی در سازمانها و صنعتها دخیل شوید.
- توانایی تحلیل و ارزیابی استراتژیهای بازاریابی: در دوره دکتری بازاریابی، شما با روشهای تحلیل و ارزیابی استراتژیهای بازاریابی آشنا میشوید. این توانایی به شما امکان میدهد تا استراتژیهای بازاریابی را به صورت کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و عملکرد آنها را ارزیابی کنید. این توانایی حیاتی برای هر مدیر بازاریابی است و به شما کمک میکند تا تصمیمات هوشمندانهتری در زمینه استراتژی بازاریابی بگیرید.
- توانایی تحقیق و نوآوری در زمینههای مختلف بازاریابی: در دوره دکتری بازاریابی، تحقیقات در زمینههای مختلف بازاریابی به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی وجود دارد. این تحقیقات بازاریابی در زمینههایی نظیر رفتار مصرفکنندگان، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی بینالمللی و تحلیل دادههای بازار است. شما میتوانید مطالعات پیشرفته و نوآورانهای در این زمینهها انجام دهید و به ارتقای دانش بازاریابی و توسعه روشهای جدید در صنعت کمک کنید.
- ارتباط نزدیک با صنعت و سازمانها: در دکتری مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی، شما امکان برقراری ارتباط نزدیک با صنعت و سازمانها را دارید. این رشته تحصیلی به شما فرصت میدهد تا در کنفرانسها، سمینارها و نشستهای مختلفی که صنعت و سازمانها برگزار میکنند، حضور داشته باشید. این ارتباط نزدیک به شما امکان میدهد تا از تجربیات و دانش صنعت در استراتژیها و تصمیمگیریهای بازاریابی خود بهرهبرداری کنید.
فرصتهای شغلی پس از دریافت دکتری بازاریابی
در این بخش، به برخی از فرصتهای شغلی و گزینههای شغلی مهمی که برای فارغالتحصیلان این رشته وجود دارد، اشاره میشود. در ادامه توضیحاتی درباره هر یک از این فرصتها برای شما عزیزان آورده شده است:
-
تدریس و تحقیق در دانشگاه: دکتری مدیریت بازاریابی، به شما امکان میدهد تا در دانشگاهها به عنوان استاد تدریس کنید و در زمینه تحقیقات بازاریابی فعالیت کنید. شما میتوانید دانش خود را به دانشجویان دیگر منتقل کنید و در عین حال، تحقیقات پیشرفته خود را در این حوزه ادامه دهید. این فرصت شما را قادر میسازد تا در قسمت آکادمیک نقشی مؤثر داشته باشید و به توسعه علمی و پژوهشی در زمینه بازاریابی کمک کنید.
-
مدیریت بازاریابی در سازمانها: با اخذ دکتری مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی، شما توانایی و تخصص لازم برای مدیریت بازاریابی در سازمانها را پیدا میکنید. میتوانید به عنوان مدیر بازاریابی در سازمانهای بزرگ و کوچک فعالیت کنید و استراتژیها و تصمیمگیریهای بازاریابی را هدایت کنید. این فرصت به شما امکان میدهد تا در صنعت و بازار کار نقشی مؤثر داشته باشید و به توسعه و رشد سازمانها در بازار راهبردی کمک کنید.
-
مشاوره بازاریابی: دکتری مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی به شما مهارتها و دانش لازم را در زمینه مشاوره بازاریابی میدهد. شما میتوانید به عنوان مشاور بازاریابی در شرکتها و مؤسسات مختلف فعالیت کنید و به مشتریان خود در تحلیل بازار، استراتژی بازاریابی و بهبود عملکرد بازاریابی کمک کنید. این فرصت به شما امکان میدهد تا به عنوان یک متخصص مورد تقاضا در عرصه مشاوره بازاریابی شناخته شوید.
-
کارآفرینی و تشکیل شرکت: با اندکی خلاقیت و بکارگیری دانش و تخصص خود در زمینه بازاریابی، شما میتوانید به عنوان یک کارآفرین درخشان و یا تشکیل دهنده یک شرکت جدید فعالیت کنید. دکتری بازاریابی به شما امکان میدهد تا ایدههای نوآورانه در زمینه بازاریابی را پیادهسازی کنید و در صنعت به عنوان یک کارآفرین موفق و الگو قرار بگیرید.
سوالات متداول
دکتری مدیریت بازاریابی 36 واحد است.
دکتری مدیریت بازاریابی گرایش رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی است.